donderdag 23 mei 2013

Hé, wil jij mijn eitjes zien?

Toen ik mijn huis kocht, hoorde daar ook een tuinhuis bij van zo'n 140 jaar oud.  Een deel van het tuinhuis deed vroeger dienst als kippenhok, met eetbakjes en leghokken en al.  Er was geen opening naar buiten, want in Québec houden de mensen hun kippen meestal binnen, onder meer door de strenge winter.  Dus vroeg of laat wou ik het kippenhok in ere herstellen door het weer te bevolken. 

Ik deed dat niet onmiddellijk, want ik was een beetje onwennig.  Het is hier namelijk minder een gewoonte om kippen te houden.  Ik denk dat je er eigenlijk zelfs een vergunning voor nodig hebt.  Uiteindelijk heb ik gewoon aan de buren gevraagd of ze ermee akkoord gingen dat ik legkippen zou houden en nu is het er van gekomen.  Een paar weken geleden bestelden Élisabeth en ik 5 kuikentjes.  Toen we die gisteren kregen, waren we nogal verbaasd, want het waren al legklare kippen! En vandaag hadden we al 4 eitjes! Het is leuk weer kippen te hebben, maar het is nog een beetje wennen voor allebei.  En ik moet nog electriciteit installeren in het kippenhok, zodat ik er in de winter een warmtelamp kan plaatsen.

We weten nog niet goed wat te doen met 35 eieren per week.  Heb je suggesties?

2 opmerkingen:

  1. Ohhh... jammer dat je geen schattige kuikentjes kreeg, da's zo'n band-scheppende periode.
    Super dat ze al zo snel actief zijn, ze voelen zich blijkbaar al snel thuis!
    Suggesties voor de eitjes:
    - uitdelen aan kansarmencentra (hebben ze daklozen in Canada?)
    - in de grond steken voor 100 dagen, 't schijnt dat dat in China een delicatesse is... dat het daar van eenden is laat ik even buiten beschouwing
    - Elke week een reuzecake bakken en uitdelen aan de buren tot het hun oren uitkomt
    - Weggeven aan de buren in ruil voor iets anders, misschien wil de buur wel af van fruit, alcohol, een zelfgemaakte trui
    - Betaal er je werkvolk mee dat aan je huis meehelpt
    - leg ze open en bloot in het bos zodat eirovers ervan kunnen eten en niet de eieren uit de nesten van broedende vogels hoeven te pikken
    - Uitblazen, beschilderen en die 35x52weken eierdoppen in een boom in de voortuin hangen. Mét kleurrijk lint natuurlijk
    - ermee naar vossen gooien die in je kippenhok willen kruipen
    - ...
    Have fun :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eitjes eten hé Roel!
    en zijn er geen buren die een eitje lusten??? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen