donderdag 2 oktober 2014

Soy canadiense




Een paar jaar geleden was ik in Cuba.  Wanneer mensen me vroegen waar ik vandaan kwam, zei ik steevast dat ik uit Canada kwam: Soy Canadiense.  Omdat ik in Canada woonde.  En ook wel omdat ik zo niet mijn hele migratie in het Spaans moest uitleggen. 

Pas sinds gisteren heb ik officieel het recht mij Canadees te noemen.  Na mijn geslaagd inburgeringsexamen in de late lente was het nu tijd voor de ceremonie.  Ik heb dus tegenover een rechter getrouwheid gezworen aan het land en de koningin.  En ik heb het volkslied meegezongen!

We waren met 99 immigranten uit 31 landen die allemaal samen de ceremonie volgden.  Een beetje achter mij zat Pascal, een Belg die ook in Baie-Saint-Paul woont en er tomatenwijn maakt.  Ik heb nu mijn nationaliteitscertificaat en vraag nu een paspoort aan via de spoedprocedure.  Volgende donderdag vertrekken we namelijk naar Maine voor een uitstapje dat we al lang hadden gepland. 

1 opmerking: